Як задавати питання?

Гарний спосіб допомогти людям думати над навчальним завданням - задавати питання. Питання, яке задано правильно та коректно, може допомогти людині зіставити факти і проаналізувати свої думки.

Питання, задане з метою допомоги навчанню інших, відомі як "Питання Сократа" (Сократ, Древня Греція).

"Питання Сократа" вимагають від вас уважно слухати опонента, оцінювати його висловлювання і складати конструктивні питання.

Нижче наведено кілька варіантів таких питань:

Питання для уточнення:

  • Що Ви мали на увазі, сказавши ______?
  • У чому основна думка?
  • Як _____ пов'язане з _____?
  • Не могли б Ви передати думку по-іншому?
  • Уточніть, будь ласка, Ви мали на увазі _____ або _____?
  • Яке відношення має це до нашої проблеми/суперечки/розбіжностей?
  • Оксана, підведіть, будь ласка, підсумок своїми словами тому, що сказав Петро? ... Григорій, Ви це мали на увазі?
  • Не могли б Ви привести приклад?
  • Чи може _____ бути гарним прикладом для цього?

Питання, що перевіряють припущення:

  • Які Ви робите припущення?
  • Які припущення робить Оксана?
  • Що ми можемо припустити замість цього?
  • Мені здалося, що Ви припустили _____. Я Вас правильно зрозумів?
  • Всі Ваші твердження ґрунтуються на припущенні _____. Чому б Вам не засновувати їх на _____ замість _____?
  • Ви припускаєте, що _____. Як Ви можете оцінити справедливість такого припущення?
  • Чому будь-хто може зробити такі припущення?

Питання, що перевіряють факти:

  • Поясніть, будь ласка, чому Ви так вирішили?
  • Як це застосовується в даній ситуації?
  • Чи є причини сумніватися в цьому факті?
  • Що б Ви відповіли людині, яка стверджує, що ____?
  • Будь-хто може привести факти, що підтверджують цю точку зору?
  • З якої причини Ви прийшли до цього висновку?
  • Як ми можемо впевнитися, що це правда?

Питання, що перевіряють розуміння перспектив:

  • Що Ви цим припускаєте?
  • Коли Ви говорите _____, Ви робите висновок _____?
  • Якщо це могло відбутися, що ще може трапитися в результаті? Чому?
  • На що може це вплинути?
  • Чи відбудеться це обов'язково, або можливо/швидше за все відбудеться?
  • Яка альтернатива?
  • Якщо _____ і _____ умови, що тоді повинне бути результатом?
  • Якщо ми говоримо про ____, то як же щодо _____?

Питання, що перевіряють зрозумілість завдань:

  • Як ми можемо це виявити?
  • Що це питання припускає?
  • Не могла б _____ задати це питання по-іншому?
  • Можемо Ви взагалі опустити це питання?
  • Питання зрозуміле? Ми зрозуміли його?
  • Складно або легко відповісти на це питання? Чому?
  • Чи всі згодні, що питання в цьому?
  • На які інші питання необхідно відповісти, перш, ніж думати над цим питанням?
  • Чому це питання необхідне?
  • Це питання є найбільш важливим, або в ньому сховане інше питання?
  • Чи бачите Ви, як це може співвідноситися з ________?

Питання з книги: Пауль, Р. (1993). Критичне мислення: Як підготувати студентів до швидкомінливого світу: Основи критичного мислення, Santa Rosa, CA.

Як писати?

Як читати?

Перелік усіх файлів допомоги
Показати сторінку допомоги мовою: English